Följ Tre Sverige

3s medarbetare går 5,8 varv runt jorden i hälsokampanjen 3Puls

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2014 13:00 CEST

Hälsa blir allt viktigare i det privata näringslivet. Ett företag som har prisbelönats för sitt fokus på medarbetares hälsa är mobiloperatören 3. I år har de anställda svettats tillsammans i en ny hälsokampanj kallad 3Puls. Målet har varit att träna ihop lika många poäng som det skulle gå åt ifall man gick flera varv runt jorden. Nu har personalen lyckats och 3 kan dela med sig av sina tips för framgångsrika hälsosatsningar.

År 2013 utsågs 3 till Årets Hälsoinspiratör av Föreningen Folk i rörelse. I år tog mobiloperatören ett helt nytt grepp om de 1500 medarbetarnas välmående och lanserade 3Puls, en 12 veckor lång hälsokampanj som inleddes den 3 mars och avslutades den 25 maj. Syftet var att inspirera personalen till att träna mer, öka vardagsmotionen och stärka den sociala gemenskapen på arbetsplatsen. Kampanjen hade sin utgångspunkt i en webbapplikation som registrerade all träning och blev omedelbart en succé.

Elias Berglund är Personalchef på 3 och har själv deltagit i kampanjen. Han säger:

− Kampanjer som 3Puls är peppande. Det har varit ett enormt engagemang och 3Puls har blivit en del av kollegornas vardag. Ofta pratar vi om träning när vi ses, det är mer spring i trapporna och företagsgymmet är nästan alltid fullt. Nu har vi genomfört 73 434 stycken träningspass, vilket motsvarar 5,8 varv runt jorden. Det är fantastiskt roligt att kampanjen har varit så lyckad.

Sedan åtta år tillbaka storsatsar 3 på företagshälsovård, bland annat genom att erbjuda seminarier, företagsträning och att införliva träning i ledarprogram och konferenser. Detta kompletteras med särskilda kampanjer, såsom 3Puls.

Nicholas Högberg, VD på 3 Sverige, säger:

− Alla mår bra av att öka sin fysiska aktivitet och vi vill bygga en företagskultur som inspirerar till bättre hälsa. 3s hälsokampanjer riktar sig till alla inom företaget och är stärkande för företagskulturen eftersom medarbetarna får ett gemensamt och roligt mål utanför arbetsuppgifterna. I 3Puls valde vi att använda en webbapplikation, eller gamification, eftersom det finns en motivation inom spel - med nåbara mål, snabb återkoppling och feedback.

Så fungerar 3Puls
I en webbapplikation har alla deltagare kunnat registrera sin träning, vardagsmotion eller när de har tränat med kollegor. Varje registrering har belönats med olika poäng, beroende på aktivitetens intensitet. Medarbetarna har även motiverats via SMS, intranät och föreläsningar om kost och hälsa. Topplistor, premiering av insatser och visualisering av kampanjen har varit andra sätt att uppmuntra personalen.

3s tips till andra företag som vill satsa på hälsa:
1. Det viktigaste är att man faktiskt gör det, inte bara pratar om det. Lägg mindre tid på att analysera direktavkastning och lägre sjukfrånvaro, och sätt igång istället
2. Se inte problemen utan våga köra igång
3. Använd symboler för att visa när en hälsokampanj pågår. Synliggör kampanjen med affischer, mattor och skyltar. Eventkänsla inspirerar medarbetarna
4. Sätt regelverket redan från början, det måste vara tydligt och synligt. Regler och villkor går inte att ändra under resans gång
5. Ha ett tydligt mål för de anställda

3Puls har utvecklats och genomförts i samarbete med hälsokommunikationsbyrån MNML Agency AB och Green Hat People AB.

För mer information, vänligen kontakta:
Elias Berglund, Personalchef, 3 Sverige
Mobil: +46(0)73-543 81 01
E-post: elias.berglund@tre.se

Eller besök 3s nyhetsrum:
http://www.mynewsdesk.com/se/tre/


Om 3

3 Skandinavien äger och driver 3G och 4G mobilnät i Sverige och Danmark. Bolaget, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i 10 länder, är ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information om  3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se

Bifogade filer

PDF-dokument