Följ Tre Sverige

Kinesiska märken, begagnade lurar och selfiekameror är mobiltrenderna 2015

Pressmeddelande   •   Dec 30, 2014 08:58 CET

Utvecklingen inom mobiltelefonin har de senaste åren skett i ett rasande tempo vilket har förändrat både hur vi kommunicerar och konsumerar. När mobiloperatören 3 spår 2015 års mobiltrender finns allt från selfiekameran, wearables, begagnade mobiler till nya mobilmärken som alla väntas bli några av nästa års stora snackisar.

Nyår närmar sig med stormsteg och inför årsskiftet har 3s avdelning som ansvarar för mobiler, surfplattor och tillbehör sammanfattat nästa års stora mobiltrender.

Dags för wearables
2015 blir året då wearables slår igenom på allvar. Nästan samtliga mobiltillverkare har satsat på att utveckla tillbehör som kommunicerar med mobilen, såsom armband, klockor och glasögon. Även om de har fått mycket uppmärksamhet i media så har den kommersiella framgången än så länge uteblivit. 2015 är dock året då wearables slår igenom brett, exempelvis genom lanseringen av Apple iWatch och Androids operativsystem Wear.

Ny vinkel för selfies
Utöver samtal och datatrafik är kameran en av mobilens viktigaste funktioner och dess utveckling kommer att fortsätta under 2015, med högre kvalitet och nya funktioner. Frontkameran på mobilen skapades från början för videosamtal men nu har den bytt namn och kallas ofta för selfie-kameran - under 2015 väntas just selfiekameran slå igenom brett, med exempelvis vidvinkel på frontkameran för att kunna ta den perfekta selfien.


Mindre design och mer valmöjligheter
Under 2015 blir mobilerna allt mer lika varandra utseendemässigt då tillverkarna allt mer optimerar storleken på sina skärmar genom att krympa ramen runt mobilen. Den stora skärmen med den smala ramen ger allt mindre utrymme för unik design och gör att mobilerna blir allt mer lika utseendemässigt. Samtidigt som fler tillverkare kommer att börja erbjuda möjligheten att själv kunna personifiera och designa den egna mobilen efter tycke och smak med unika färg- och materialval.

Nya märken och gamla mobiler
Vi kommer även att få se helt nya märken samtidigt som begagnatmarknaden för mobiler väntas ta fart. De för oss helt nya kinesiska mobilmärkena Oppo, One Plus och Xiaomi kan tillsammans plocka en ansenlig marknadsandel genom lågt pris, individualitet och avancerade funktioner. Allt fler aktörer erbjuder samtidigt inbyten av gamla mobiler vilket kommer att öka begagnatmarknaden – något om blivit vanligt i USA där mobiler redan idag rekonditioneras och säljs till ett lägre pris via etablerade butikskedjor.

Bättre ljud i våra öron
Ljudkvalitet blir ett av de hetaste områdena under 2015 för såväl mobiltillverkare som hörlurstillverkare och streamingtjänster. I och med Apples uppköp av hörlursföretaget Beats By Dre får Apple tillgång till Beats ingenjörskunskap för att utveckla ljudkvaliteten i Apples produkter

För att ta del av hela trendlistan, mejla press@tre.se


För mer information, vänligen kontakta:

Mattias O Karlsson, Head of Devices
mattias.o.karlsson@tre.se
+46 735 33 74 07

Kamran Alemdar, pr – och informationschef, 3
kamran.alemdar@tre.se

+46 735 33 78 64

Eller besök 3s nyhetsrum:

http://www.mynewsdesk.com/se/tre/


Om 3

3 Skandinavien äger och driver 3G och 4G mobilnät i Sverige och Danmark. Bolaget, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i 10 länder, är ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information om  3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se